فاکتورهای رتبه بندی گوگل چیست؟ در این مقاله از سری مقالات بخش بلاگ سایت تبلیغات در گوگل پارینا درصدد یافتن این سوال هستیم. تلاش برای فهمیدن چگونگی عملکرد گوگل، نوعی وقت تلف کردن به شمار میرود. هزاران وبلاگ نویس و خبرنگار به انتشار حجم وسیعی از اطلاعات نادرست در فضای اینترنت میپردازند و بعید به نظر میرسد با دنبال کردن توصیه ی این وبلاگ ها در حوزه ی سئو بتوانید در فهرست ابتدایی گوگل قرار بگیرید.همچنین این توصیه ها، این رسیک احتمالی را در پی دارد که انجام آنها باعث ضربه وارد کردن به سایت و ایجاد مشکل در رتبه بندی سایت شود.

بهتر است رازی را در مورد وبلاگ نویسان مطرح کنیم… مقاله های مربوط به آخرین به روزرسانی ها، تکنیک ها و اطلاعات محرمانه در حوزه ی سئو، اغلب توسط کارورزان، دستیاران یا حتی نویسندگان گمنام نوشته میشود که شغل آنها نوشتن مقاله است.بنابراین این مطالب به ندرت توسط متخصصین این حرفه با مسئولیت کاری در زمینه ی رشد ترافیک سایت و کسب رتبه برتر نوشته شده است.

با چیزهایی که عنوان شد به این سوال میرسیم که آیا میتوان از کسی که نمیداند چگونه باید این کار را انجام دهد، چیزی یاد  گرفت؟ با علم نسبت به این موضوع نباید توصیه های منتشر شده ای را پذیرفت که تنها دارای درصدی از صحت نوشتاری هستند.

این مقاله، با ارائه ی تصورات اشتباه در مورد سئو نشان میدهد، چگونه میتوان در دام نوشته های غلط نیفتاد و همچنین میتوان نسبت به نحوه و فاکتورهای رتبه بندی گوگل، به روز بود.در این راستا، نخست برای درک مفهوم چگونگی عملکرد گوگل باید تا حدودی تاریخچه گوگل را مورد بررسی قرار دهیم.

عدم تاثیرگذاری روش های قدیمی

بیش از بیست سال پیش، گوگل در روزهای نخست فعالیت خود، کارش را با یک موتور جستجوی هوشمند آغاز نمود.این موتور جستجو منجر به ایجاد تجربه ای بهتر در دنیای وب میشد.گوگل با ارائه ی نتایج مرتبط به کاربران، تعهد خود را عملی ساخت.

در نتیجه کاربران اینترنت دریافتند که به سادگی و با تایپ موضوع مورد جستجوی خود در گوگل و بینگو میتوانند به جای بررسی هزاران صفحه، موضوع مورد نیاز خود را در نتایج برتر فهرست جستجو بیابند.در واقع این موضوع افزایش سریع و شاید دور از انتظار کاربران گوگل را در پی داشت.پس از مدت زمان کوتاهی، کاربران باهوش با استفاده از ترفندهای زیرکانه، شیوه هک کردن گوگل برای قرار گرفتن در رتبه برتر را یافتند.

از آنجایی که سازندگان سایتهای اینترنتی یا همان وبمستران متوجه اهمیت استفاده از کلمات کلیدی بسیار در صفحه شدند و با این روش توانستند رتبه سایت خود را برای تقریبا هر کلمه یا عبارتی ارتقا دهند.تا جایی که این موضوع تبدیل به شرایط رقابتی شد.

ازین رو، صفحه ای که دارای بیشترین تکرار کلمات کلیدی بود، پیروز میشد و به سرعت در صدر نتایج جستجو قرار میگرفت.به طور طبیعی، اسپمرهای زیرک بیش از همه به اهمیت این موضوع  پی بردند، چنانچه تعهد گوگل نسبت به ارائه اسپمرها با تجربه در این زمینه، روش های زیرکانه ای برای تکرار صدها کلمه کلیدی در یک صفحه پیدا و به گونه ای آنها را از نگاه مخاطبین پنهان کردند.

برای مثال وقتی مادربزرگ در جستجوی تعطیلات در فلوریدا است، به طور تصادفی و در نهایت تعجب با سایتی در مورد ویگارا مواجه میشود.بنابراین این سوال مطرح میشود که وقتی دیگران با اسپم کردن نتایج از طریق صفحات اسپم، نتایج مرتبط با جستجو را در پایین ترین رتبه پنهان میکنند، گوگل چگونه میتواند جایگاهش را به عنوان مرتبط ترین موتور جستجو حفظ کند؟

به روزرسانی گوگل و فاکتورهای رتبه بندی آن

گوگل نخستین به روزرسانی را در نوامبر سال 2003 با استفاده از کدی به نام فلوریدا و به منظور متوقف ساختن فعالیت اسپمرها انجام داد این به روزرسانی استفاده از کلمات کلیدی بیشتر را بی فایده و برابری استفاده از کلمات کلیدی را اجباری ساخت.تاریخچه ی به روز رسانی گوگل با دشوار کردن بازی با سیستم برای اسپمرها و همینطور پیچیده تر کردن فاکتورهای رتبه بندی گوگل برای همه، آغاز شد.

این پانزده سال خیلی سریع سپری شد و فاکتورهای رتبه بندی در گوگل تبدیل به موضوعی بسیار رقابتی و پیچیده شد.چنانچه همه میخواهند در فهرست نتایج گوگل قرار بگیرند.در واقع گوگل در جدال برای حفظ موقعیت مرتبط بودن نتایج جستجو است و به همین منظور باید دائم در حال تغییر برای ارائه نتایج مرتبط به کاربران باشد.

البته این مسئله چالش هایی مانند انباشتگی کلمات کلیدی را به دنبال خواهد داشت.به طوری که در نهایت وبمستران با ارئه ی روشی از داشتن بیشترین انکر تکست یا همان لینک، هدایت کننده به سایت، راه دیگری برای بازی با سیستم یافتند.اصطلاح متن لینک، به معنای متنی دارای لینک های خارجی و هدایت کننده به صفحه است.

در حالیکه در بسیاری از موارد، صاحبان کسب و کار و تجار با نیت خیر از این تاکتیک برای کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو استفاده میکنند، این اصطلاح راه گریز دیگری را ایجاد نمود که مورد استفاده اسپمرها قرار میگیرد.در سال 2012، گوگل به روزرسانی جدیدی به نام پنگوئن ارائه داد. با ادامه مطلب در سایت پارینا همراه باشید.

اعتبار،اعتماد و ارتباط: تشریح سه استراتژی موثر در سئو

به روز رسانی پنگوئن سایت های دارنده تعداد لینک های مشکوک و متن لینک راهنما به صفحه در نتایج جستجو، را با حذف کامل آنها از فهرست نتایج گوگل جریمه کرد.بسیاری از کسب و کار هایی که متکی به ترافیک ناشی از موتور جستجو بودند در طی یک شب، تمام فروش خود را از دست دادند، تنها به این دلیل که گوگل معتقد بود تعداد این لینکها شاخص اطمینانی از قابلیت فریب دادن سیستم گوگل توسط صاحب سایت است.

بنابراین توصیه میکنم در صورتی که این تغییرات را هشدار دهنده می دانید، از انجام این کار صرف نظر کنید.در مقالات بعدی به ارائه چگونگی ترمیم این تغییرات و جلوگیری از جریمه شدن ناشی از به روزرسانی های جدید، می پردازیم.با وجود به روزرسانی های مهم گوگل، میتوانیم به دو درس موثر در کسب رتبه بندی های برتر گوگل پی ببریم .

آیا این موضوع به معنای غیرممکن بودن و دشواری برای کسب رتبه برتر در گوگل است؟

  1. در صورت تمایل به حفظ رتبه برتر در گوگل، هرگز به یک تاکتیک اکتفا نکنید.

همیشه اطمینان حاصل کنید، استراتژی های مورد استفاده ی شما در مورد موتور جستجو بر پایه ی بهترین شیوه های سئو هستند.

گوگل نسبت به نسخه اصلی و قدیمی سال 93 میلادی، بسیار تغییر کرده است.مدیر اجرایی سابق گوگل، اریک اشمیت، یک بار اعلام کرد که گوگل برای تعیین جایگاه سایت ها در رتبه بالاتر نتایج، به بیش از 200 عامل توجه میکند.امروزه گوگل دارای بیش از 200 عامل تعیین کننده است.گوگل به سنجش و ارزیابی تعداد لینک های نشانگر به سایت، میزان موثق بوئن این لینک ها، تعداد تذکرهای اجتماعی مربوط به یک برند، میزان ارتباط صفحه، سالهای فعالیت سایت، میزان سرعت بارگذاری سایت و… در سایت ها میپردازد.

خیر. در حقیقت میتوانید از مزیت این موضوع برخوردار شوید.با وجود پیچیدگی الگوریتم گوگل اما لازم نیست برای درک چگونگی کارکرد آن، یک دانشمند طراحی موشک بود.در واقع این الگوریتم میتواند با یادآوری سه اصل، بسیار ساده شود.با استفاده از این سه اصل میتوان نتیجه گیری کرد چرا یک سایت در مقایسه با دیگری در رتبه بالاتری قرار گرفته است و یا میتوان فهمید چه کاری باید انجام شود تا سایت در رتبه بالاتری نسبت به رقیب قرار بگیرد.این اصول خلاصه ای از نقاط تمرکز کنونی گوگل و موثرترین استراتژی های مورد استفاده متخصصین سئو برای کسب مزیت در رسیدن به رتبه بالاتر است.

این سه اصل اساسی عبارتند از: اعتماد، اعتبار و ارتباط

1- اعتماد

در چندین سال گذشته این اصل در مرکز تغییرات و به روزرسانی های مهم گوگل قرار گرفته است.گوگل درصدد است تا با حذف سایت هایی با کیفیت پایین و غیرقابل اعتماد از نتایج جستجو، سایت های با کیفیت بالا و معتبر را در رتبه بندی برتر قرار دهد.در صورتیکه یک سایت دارای محتوایی با کیفیت و بک لینک هایی از منابع قابل اطمینان باشد، به احتمال زیاد به عنوان یک سایت قابل اعتماد در نظر گرفته شده و در نتایج جستجو به آن رتبه بالاتری اختصاص می یابد.

2-اعتبار

اصل اعتبار که قبلا محبوب ترین استراتژی سئو در نظر گرفته می شد ، به عنوان موثرترین استراتژی سئو شناخته می شود، اکنون بهترین کاربرد آن در کنار دو اصل دیگر است؛ برای مثال در صورتیکه سایتی دارای هزاران دنبال کننده و بک لینک از رسانه های اجتماعی باشد و رقبای آن تنها از نیمی از آن برخوردار باشند، این احتمال وجود دارد که رتبه بالاتری به این سایت اختصاص یابد.

3-ارتباط

گوگل با بررسی ارتباط مفهومی یک سایت و رتبه بندی بالاتر، سایت های مرتبط را تشویق می کند.این کار تا حدی موجب برابری شرایط می شود و احتمالا توضیحی برای بالاتر قرار گرفتن یک سایت محلی یا موقعیتی در مقایسه با مقاله ای از ویکی پدیا است.

برای ایجاد مزیت در زمینه اشاره گوگل به ارتباط سایت مورد نظر با بازار آن، محتوای سایت را با مطالب مرتبط پر کنید و از تکنیک های سئو داخلی استفاده نمایید.همچنین می توانید با تمرکز بر ایجاد تعداد لینک های محدود از سوی سایت های مرتبط، در رتبه بالاتری قرار بگیرید.افزایش چنین ارتباطی به عنوان یک استراتژی موثر تلقی شده و می تواند در فضاهای رقابتی منجر به رتبه بندی بالاتر شود.

فاکتورهای رتبه بندی کنونی گوگل – مشخص شدن عوامل تعیین کننده ده رتبه برتر فهرست گوگل

احتمالا از فهمیدن عوامل موثر و مورد موثر در الگوریتم گوگل، متعجب خواهید شد.خوشبختانه تعدادی از رهبران این صنعت متوجه این موضوع شده اند و به طور منظم یافته هایشان را بر روی اینترنت منتشر می کنند.با این مطالب انتشار یافته می توان از دانش کاربردی مربوط به عوامل مورد استفاده گوگل در رتبه بندی سایت ها مطلع شد.

با وجود به روز رسانی سالیانه ی این نظر سنجی ها، اما اغلب این عوامل تغییر نمی کنند. و با شناخت حوزه های مهم و تمرکز بر آنها می توان از این نظرسنجی ها بهره مند شد.فهرست مختصری از مهم ترین عوامل مربوط به رتبه بندی های برتر عبارتند از:

الف- وجود کلمات کلیدی مرتبط بر روی صفحه

ب- کلمات کلیدی در لینک های داخلی

پ- علائم کاربر ( نسبت کلیک به نمایش، زمان طی شده روی سایت، نرخ خروج )

ت- قابلیت رویت دامنه سایت

ث- جستجوی تعداد نام دامنه

ج- تعداد کل بک لینک ها

چ- تعداد کل دامنه های وابسته ( سایت های منحصر به فرد لینک شده به سایت )

ح- فعالیت شبکه های احتماعی گوگل پلاس

خ- فعالیت شبکه های احتماعی فیس بوک

باید بدانیم…

در صورت برخورداری رقبا از ویژگی های بیشتر، ممکن است آنها در رتبه بالاتری نسبت به سایت مورد نظر شما قرار بگیرند. و همینطور بالعکس.ترکیب این شناخت با آخرین به روز رسانی های گوگل، منجر به ایجاد آگاهی نسبت به مقدار زمان مورد نیاز برای دستیابی به رتبه برتر خواهد شد.

عوامل فوق مربوط به معادله عوامل رتبه بندی معیار های جستجوی گوگل می شوند. که در سال 2015 منتشر شده است. بنابراین مطالعه معیارهای جستجو، فراهم کننده نگاه عمیقی در مورد عوامل رتبه برتر گوگل هستند.همچنین با یک نگاه عمیق تر می توان با مشاهده لینک زیر، به صورت پراکنده، به بررسی گزارش کاملی دست یافت.

معیارهای جستجو: عوامل رتبه بندی گوگل در ایالات متحده

https://www.searchmetrics.com/knowledge-base/ranking-factors/

موز، که سابقا سئو موز نامیده می شد، قدرت شناخته شده ای در صنعت سئو به شمار می رود. و با ترکیب داده های نظرسنجی از سوی رهبران جهانی سئو، با انتشار یک نظر سنجی دو سالانه، به ارائه تحلیلی جزئی تر پیرامون چگونگی کارکرد کنونی گوگل می پردازد.قابل ذکر است که موز این اطلاعات را به صورت رایگان منتشر می کند.

نظرسنجی عوامل رتبه بندی موز

https://moz.com/search-ranking-factors

چگونگی باقی ماندن در صدر به روز رسانی های گوگل

گاهی گوگل با انتشار به روزرسانی های مخفیانه برای الگوریتم های خود، منجر به تاثیر گذاری عظیم بر کسب و کار تمام صنایع می شود.قرار گرفتن در جریان آخرین اخبار مربوط به به روز رسانی ها و فاکتورهای رتبه بندی گوگل، مسئله مهمی در پرورش استعداد های سئو و اطمینان از نبودن سایت در فهرست سیاه گوگل است.

خوشبختانه، تقریبا به محض انتشار یک به روز رسانی مهم، این موضوع از طریق جامعه داخلی سئو اعلام می شود. و در ادامه به صورت عمومی توسط کارکنان گوگل مورد بحث و تایید قرار میگیرد.

به روزرسانی های گوگل از طریق search engine round table

https://www.seroundtable.com/category/google-updates

این وبسایت یکی از اصلی ترین وبسایت ها در صنعت سئو است. که در بالای صفحه ی آن می توانید به مطالعه آخرین مقاله های منتشر شده توسط یک مقام اصلی در مورد به روزرسانی بپردازید.

وبسایت موز

https://moz.com/blog

وبسایت موز معتبر ترین سایت در مورد سئو است و در صورت انتشار خبر در مورد به روزرسانی گوگل، آن را اطلاع رسانی می کند.امیدواریم از خواندن این برای سفارش تبلیغ در گوگل، با کارشناسان پارینا، تماس بگیرید.

 

با ما موفقید.

keyboard_arrow_up