نت،اینترنت،بسته های اینترنتی ، فضای مجازی،شبکه های اجتماعی،شبکه های اجتماعی اینترنتی،وای فای، وایرلس.شاید اگر کسی در آغاز قرن بیست با این کلمات مواجه میشد، به حکم ادب لبخندی میزد و از کنارش رد میشد.اما حقیقت اینست که نظریه ی دهکده ی جهانی مک لوهان، عزم جزم کرده بود که رنگ واقعیت بگیرد. با ما در این مقاله از سری مقالات سایت تبلیغات در گوگل پارینا همراه باشید.

برای رسیدن به سر نخ اولین شبکه های اجتماعی اینترنتی با مفهوم امروزی، به سال 1960 میلادی و مکانی آکادمیک یعنی دانشگاه ایلی نویز آمریکا، میرسیم.پس از طرح این مفهوم در دهه ی 60 میلادی، در دهه ی 90، مشخصا سال 1997م. .نخستین شبکه ی اجتماعی اینترنتی راه اندازی شد ، آن هم با دامنه ی (domain) :SixDegress.com این سایت به کاربرانش امکاناتی داد.

از جمله پروانه ی ایجاد پروفایل (Profile)، تا کاربران این امکان را داشته باشند فهرستی از مخاطبان و دوستان خود پدید آورند.اما در ادامه ی روند فعالیت سایت Six Degress.com به موفقیت منجر نشد و حیات آن بیشتر از سه سال دوام نیاورد.

پس از این تجربه ی نه چندان موفق اما پندآموز دنیای شبکه های اجتماعی در سال 2002 میلادی، به موفقیت چشمگیری دست یافت آن هم با مطرح شدن نام سه شبکه ی اجتماعی فرنداستر (Friendster)، اورکات(Orkut) و لینکداین (Linkedin) و اینها همه تحت تاثیر انفجار تجارت در وب سایت های اجتماعی در این سال بوده است.با ادامه ی مطلب تیم تولید محتوای پارینا همراه باشید.

سال 2004 میلادی و تولد شبکه های اجتماعی اینترنتی محبوب:

در سال 2004 میلادی، با رسیدن فرنداستر و مای اسپیس به ترتیب به هفت و دو میلیون نفر، این دو شبکه ی اجتماعی به عنوان پرطرفدارترین فعال در این عرصه شناخته شدند. اما یک اتفاق مهم دیگر ضلع سوم این هرم را کامل کرد.راه اندازی سایت شبکه های اجتماعی فیس بوک (Facebook)، توسط مارک زوکربرگ آن هم در خوابگاه دانشگاه هاروارد.

دو سال پس از راه اندازی (Facebook)، به دلیل استقبال روزافزون کاربران از شبکه های اجتماعی، امکان دسترسی عمومی مردم به فیس بوک آزاد شد.چرا که در طی سالهای 2004 تا 2006 م. این سایت منحصرا بصورت پایلوت در دانشگاه هاروارد استفاده میشد.اتفاقا در همین یک سال بود که از یک رقیب جدید هم برای شبکه های اجتماعی مطرح، بویژه فیس بوک رونمایی شد: توئیتر

شبکه های اجتماعی اینترنتی

توئیتر از پیشگامان شبکه های اجتماعی اینترنتی

اساس وب سایت توئیتر بر طراحی جک دورسی در مارس 2006 م. بنا شده و جالب است بدانید که او خود اولین توئیت تاریخ را در 21 مارس 2006 در ساعت 9:50 نوشت.در ماه ژوئیه ی همان سال هم توئیتر فعالیت خود را بصورت رسمی آغاز کرد.از مدیران دیگر توئیتر و همکاران جک دورسی باید به اوان ویلیامز و بیز استون اشاره کرد.

این شبکه ی اجتماعی سرویس ارائه دهنده یک میکروبلاگ است که برای توئیت کردن یک پیام متنی محدودیت کاراکتر دارد و بر اساس آمار رسمی منتشر شده در سال 2012 کاربرانش از مرز صد میلیون گذر کردند و این آمار روز بروز در حال افزایش است.

شاید بتوان گفت محدودیت تعداد کاراکتر هر پیام متنی مهم ترین علت محبوبیت توئیتر در تمام این سالها بوده است.امکان ضمیمه کردن فیلم، عکس و صدا از جمله قابلیت های محبوب این رسانه در فضای مجازی است.

معنای توئیتر:

در توضیح معنای توئیتر مانند هر برند مطرح دیگری خوبست به لوگوی آن نیز توجه کنیم.جناب سیمون آکسلی، طراحی که در عرض 30 دقیقه یک پرنده با رنگ آبی طراحی کرد، آن را در سایت iStockphoto.com نمایش داد و برایش حدودا سه دلار دریافت کرد.

طراح لوگوی یکی از مشهورترین شبکه های اجتماعی اینترنتی جهان شناخته میشود حال آن که خود تا مدت ها ازین اتفاق خبر نداشت و بعدها از طریق یک شبکه ی تلویزیونی پرنده ی خود را در حال پرواز دید.حال با یادآوری لوگوی پرنده ی توئیتر درک معنای آن در ذهن ما قرابت بیشتری با واقعیت دارد: توئیتر Twitter به معنای جیک جیک پرندگان کوچک است.

تاریخچه پروژه توئیتر یکی از مهمترین شبکه های اجتماعی اینترنتی

پروژه توئیتر هم مانند هر نمونه ی اولیه در فضای وب در ابتدا به عنوان یک پروژه و برنامه درون سازمانی برای کارکنان در بخشی محدود معرفی شد.این سیاست شباهت به سیاست سازمانی گوگل در معرفی نمونه های اولیه و آغاز به کار پروژهایش دارد.

بنابراین شرکت Obvius توئیتر را در ماه مارس 2006 میلادی، به عنوان یک سرویس داخلی برای کارکنان Odeo ارائه کرد و نسخه کامل آن را در تاریخ 15 ژوئیه 2006، معرفی کرد و در آخر از اکتبر 2006 در دسترس عموم مردم قرار گرفت.یکی از افتخارات این پروژه، این بود که با گذشت نزدیک به یک سال از شروع فعالیتش در مارس 2007، برنده وب اورادز جشنواره جنوب از جنوب غربی در بخش وبلاگ شد.

آشیانه توئیتر:

ایالت سان فرانسیکو در آمریکا، آشیانه توئیتر و در حقیقت مقر اصلی آنست اما تنها میزبان این پرنده آبی نیست.توئیتر مانند کمپانی های بزرگ دیگر همچون گوگل، در کشورهای مختلفی دفتر دارد و سرورهایی هم در سن آنتونیو بوستون دارد.

اگر بدنبال آشنایی با شرایط ثبت نام در توئیتر هستید و تا کنون حساب کاربری نداشته اید، خوبست بدانید که ثبت نام در آن رایگان است.ابزارهای مختلفی همچون موبایل، تبلت و لپ تاپ، قابلیت دسترسی به توئیتر دارند. توئیتر همچنین امکان توئیت کردن به زبان های مختلف را دارد.

این قابلیت در کنار به اشتراک گذاشتن نقطه نظرات، مطالب روز و مباحث مهم این سرویس فضای اجتماعی را به یک ابزار کارآمد در خبر رسانی بدل کرده است.و آن طور که از تبلعات پیداست در طری این سالها توانسته اثر مطلوبی در جهان داشته باشد. و اساسا دلیل تغییر شعار این شبکه ی اجتماعی از چکار داری میکنی؟ ( What are you doing ) به چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ (what`s happening) ، معلول این تغییر رویکرد است.

تبلیغات در توئیتر 

پیش شرط تبلیغات در توئیتر، آشنایی با مختصات و ویژگی های آنست.برای مثال همانطور که محدودیت نوشتن حروف (کاراکتر) ، برای توئیت کردن از جمله ویژگی های این سرویس اینترنتی است، لینکهای سایت شما هم جزء همان کارکترها به حساب می آید.

در توئیتر علاوه بر اشخاص حقیقی، اشخاص حقوقی هم میتوانند در حوزه ی کسب و کار خود، بویژه تجارت آنلاین فعالیت کنند.به نظر میرسد در تمام این سالها، موفقیت از آن کسانی بوده است که فضای حساب کاربریشان منطبق بر شرایط بیزینسشان بوده است.

برای مثال یک کمپانی بهتر است تبلیغات خود را در صفحه ای منتشر کند که عکس پروفایل آن، لوگوی شرکت باشد یا چیزی مرتبط با آن.قدم بعدی آپلود یک تصویر متناسب با لوگو از نظر ترکیب رنگ میباشد؛ بعد از کاور تک رنگ یا ساده کمک بگیرید.

حالا میتوانید با زبانی ساده اما زودیاب و گویا کمپانی خود را معرفی کنید.در بحث تبلیغات در توئیتر اهمیت دارد که شما چه کسانی را دنبال میکنید.دنبال کننده ی کسانی باشید با زمینه ی کاری شما مرتبط هستند و به گونه ای نمونه های تبلیغاتی را معرفی کنید که دنبال کنندگان شما نیز بتوانند به آسانی با آنها، آشنا شوند.

نکته ای میتواند دنبال کنندگان شما را در توئیتر تحت تاثیر قرار دهد، آگاهی از اخباریست که مرجع آن، سایت شماست. بنابراین در صورتیکه یک پایگاه خبری در سایت خود دارید، اخبار آن را از توئیتر دریغ نکنید.

هشتگ (#)

هشتگ را دست کم نگیرید. میتوان به راحتی اثبات کرد که یکی از بهترین روش های تبلیغاتی در دنیا هشتگ میباشد. چرا که ساز و کار آن به گونه ای طراحی شده که شما میتوانیددر سراسر دنیا بیننده و دنبال کننده پیدا کنید.با هشتگ در حقیقت شما، یک صفحه برای واژه ی مورد نظر خود باز میکنید تا همه پست هایی که با آن هشتگ واژه ی مرتبط است، نشان داده شود و روش تبلیغ حرفه ای قاعدتا استفاده از هشتگ‌ هاییست که مرتبط با محتوای توئیت شما باشد.

mention (@)

در کنار روش استفاده از هشتگ، mention @، نیز یک راه موثر برای اشاره به پستی است که در صفحه ی یک فرد مشخص، منتشر شده است.روش استفاده از آن هم به این شکل است که ابتدا نشانه @ را تایپ و سپس نام حساب کاربری مدنظر خود را ثبت میکنید.

 

با ما موفقید.

keyboard_arrow_up