داستان تلگرام ، داستان محبوب ترین پیام رسان در ایران تا قبل از فیلترینگ .همین چند کلمه میتواند توضیح کاملی برای یکی از برنامه های محبوب ایرانی ها باشد . با این مقاله از سری مقالات سایت تبلیغات در گوگل پارینا همراه باشید .برنامه ای که گوی سبقت را در رقابت مجازی ها ربود و از برنامه هایی همچون وایبر ، واتس اپ و… پیشی گرفت .

والبته بعد از چندین سال فعالیت پررنگ در ایران دچار فیلترینگ شد . پس به سرنوشت دیگر برنامه ی محبوب ایرانی ها در سال ها ی نخست همه گیر شدن روابط مجازی به این سبک و سیاق یعنی  WeChat دچار شد .تلگرام و WeChat شاید بتوان به عنوان برادرخوانده هایی با سرنوشت مشابه در نظر گرفت با این تفاوت که زمان فعالیت مجاز WeChat بسیار کمتر از برادر بزرگترش بود.

به همین علت میزان وابستگی مردم به این برنامه کمتر بود و با فیلترینگ آن به راحتی خاطراتش را به دست فراموشی سپردند .اما داستان تلگرام و مردم ایران متفاوت است . به ادامه ی مطلب در بخش بلاگ سایت پارینا، میپردازیم .تلگرام در ابتدا در پوشش یک پیام رسان کم دردسر و پرسرعت خودش را در بطن جامعه جا انداخت .

ولی به تدریج و با اضافه شدن امکاناتی همچون ربات ها ،کانال ها ،گروه ها،تماس های صوتی و … نه به عنوان یک پیامرسان بلکه به عنوان یکی از مهمترین ابزار زندگی ایرانیان حیاتش را ادامه داد.تا جایی که آمار و ارقام عجیبی در رابطه با شغل های ایجاد شده توسط نهاد های رسمی کشور ارائه شد که این یعنی آغاز دوران حکومت تلگرام بر کسب و کارهای مجازی .

کانال های تلگرامی

کار به جایی رسید که در ایران کانال های تلگرامی خرید و فروش میشدند و مشاغلی برای افزایش ممبِر های کانال های تلگرامی ایجاد شد .حتی برند های بسیاری هزینه های کلانی را برای تبلیغ در کانال های پرمخاطب انجام دادند.اما کاربرد تلگرام تنها اقتصادی نبود .این برنامه که قابلیت اجرا بر روی سیستم عامل های اندروید ،آی او اس و ویندوز فون را دارد به یکباره همه گیر شد.

به گونه ای که در مدت زمانی کوتاه به منبع اول خبری کشور تبدیل گشت و کانال های بسیاری اقدام به اطلاع رسانی در زمینه های مختلف سیاسی،ورزشی،اجتماعی ،پزشکی و… کردند.مقبولیت بی حد و حصر این برنامه در نزد ایرانیان نهاد های دولتی و غیر دولتی را وادار کرد تا خود را وارد این عرصه ی پرمخاطب کنند.حتی افراد مشهور سیاسی ،فرهنگی،هنری هم با ایجاد کانال های شخصی مستقیم ترین نوع ارتباط با مخاطب را آغاز نمودند.

پشت چهره پیام رسان تلگرام

این حجم از محبوبیت و مقبولیت باعث استفاده هایی نابجا هم شد تا افراد نا به کار خود را در پشت چهره ی تلگرام پنهان کنند.آنها شروع به اخاذی و انواع کارهایی که با عرف جامعه ی ایران در تضاد است کردند . باید گفت این امری طبیعی و قابل انتظار بود که در آن حق انتخاب مردم مهم ترین نقش را در کم رنگ کردن اینگونه کارها داشت.

اما نکته ی مهمی که در این جا وجود دارد این است که آری برنامه ی به نام اینستاگرام هم وجود دارد که همانند تلگرام کاربران و صفحات در آن به فروش میرسد .ولی نباید فراموش کنیم که اینستاگرام از مادری به نام فیسبوک زاییده شده است ولی تلگرام یک پدر تنها دارد و آن کسی نیست جز پاول دوروف.

مهندس کامپیوتر اهل روسیه که در اوج جوانی اش تلگرام را به فرزندی قبول کرد و راه سختی را برای به بار نشاندن زحماتش پیش رو دارد .هرچند که در همین چند سال ثابت کرده که پدر خوبی است و همین چند روز پیش بود که اعلام کرد پسرش ۲۰۰ تایی شده است .۲۰۰ هزار نه اشتباه نکنید او جشن ۲۰۰ میلیونی اش را گرفت .

شاید بهتر است بگوییم او امروز ۲۰۰ میلیون فرزند دارد که راه سختی را برای تامین امنیتشان پیش روی خود میبیند.ولی باید اعتراف کرد که او یکی از متعهد ترین پدران دنیاست تا جایی که برای تامین امنیت فرزندانش با دولتمردان روس دچار اختلافاتی شده است .حالا او از فرزندانش انتظار دارد همان طور که در حق آنها پدری کرد آن ها هم او را به این راحتی ها تنها نگذارند .

اقبال عمومی به پیام رسان تلگرام

نکته آخری اینکه او هرچند در ایران و روسیه و چند کشور دیگر از محبوبیت بالایی برخوردار است ولی در جامعه ی جهانی خیلی مطرح نیست .درست مثل یک فروشگاه مواد غذایی محلی که در یک دهکده ی دور افتاده سرشناس است ولی بوی غذا های خوشمزه اش به شهر نمیرسد .

البته این نکته را نباید فراموش کنیم که دوروف هم یک انسان است و تلگرام یک برنامه و کمبودها و نقایصی دارند که بر هیچ کس پوشیده نیست.ولی فراموش نکنید دوروف و کاربرانش پدر و فرزند هستند و هیچ فرزندی برای کمبودهای گاه و بیگاه زندگی پدرش او را رها نمیکند .

 

با ما موفقید.

keyboard_arrow_up