یکی از متداول ترین سوال‌هایی که معمولا برای کاربران گوگل وجود دارد این است که رابطه‌ی میان سئو و ادوردز چگونه است و این دو مقوله آیا اساسا به هم مرتبطند یا خیر. برای بررسی رابطه‌ ی میان سئو و ادوردز بهتر است در ابتدا و به‌ تفکیک به بررسی گذرای این دو مبحث بپردازیم. امیدواریم از خواندن این مقاله در بخش بلاگ سایت تبلیغات در گوگل پارینا لذت ببرید.

سئو یا search engine optimization به معنای فرایندی است که طی آن در نمایش یک سایت در موتور جستجوی گوگل بهبودی قابل مشاهده‌ای حاصل میشود که این پیشرفت در نمایش یک سایت کمک شایانی به افزایش بازدید از سایت مورد‌نظر خواهد کرد.

گوگل نیز در طی این فرایند از الگوریتم‌ها و قوانین مخصوصی که در این رابطه وضع کرده است استفاده میکند که در مجموع آنها را seo ranking مینامیم. سئو یکی از پایه‌های اساسی و غیر قابل چشم‌پوشی در دیجیتال‌مارکتینگ میباشد که در قالب الگوریتم‌های پیچیده‌ای نهایتا به بهینه‌سازی سایت کمک میکند که بررسی الگوریتم‌ها و جزییات آن خارج از حوصله‌ی این بحث میباشد. البته ما در مقالات جداگانه‌ای به الگوریتم‌های گوگل پرداخته ایم.

صفحه‌ ی اول سرچ گوگل

گوگل ادز که با نام گوگل ادوردز نیز شناخته میشود بیانگر سیستم تبلیغات کلیکی گوگل میباشد که در آن شما با ایجاد کمپین‌های متفاوت بر اساس کلمات کلیدی‌ مدّنظرتان هزینه‌ای را به ازای‌ کلیک‌های کاربران متقبل میشوید و در این بین سایت شما بنابر‌ هزینه‌ای که انجام داده‌اید در صفحه‌ی اول سرچ گوگل در کلمات کلیدی‌تان دارای رتبه میشود که این امر نتیجتاً باعث بهبود بازدید از سایت شما و رونق کسب و کارتان میشود.

هرچه سئو پروسه‌ای زمان‌بر ولی با اثر پایدارتر است اما گوگل ادوردز به مثابه‌ی راه میانبری میباشد برای سایتهایی که میخواهند در زمان کمتری در رتبه‌بندی گوگل به جایگاه مناسبتری دست پیدا کنند.
حال که تعاریف کوتاهی از سئو و گوگل ادز ارائه دادیم میتوانیم با دیدی وسیع‌تر به بررسی رابطه‌ی میان سئو و ادوردز بپردازیم.

در ابتدا و پیش از هرچیز میخواهیم در این مقاله سایت پارینا پاسخ این سوال را بیابیم که آیا ادوردز بر روی سئو دارای اثر میباشد؟ پاسخ صراحتا و به‌دور از فنون ژورنالیستی منفی میباشد اما پس چه اتفاقی می‌افتد که گزارش‌هایی از کاربران دریافت میکنیم که حاکی از تاثیر ادوردز بر روی سئوی سایتشان بوده‌است؟

سئو و ادوردز تا چه اندازه بر هم تاثیر دارند؟

روسای گوگل چندین‌بار به‌صورت رسمی و غیررسمی و حتی در صفحات مجازیشان به این نکته اشاره داشته‌اند که گوگل ادوردز روی سئو هیچ تاثیری ندارد و حال اگر آنها هم تمایل داشتند اثرگذاری سئو بر ادوردز را ایجاد کنند قوانین رقابتی حاکم بر آمریکا و اروپا این اجازه را به آنها نمیداد پس آنها که خود را موظف به حرکت در مسیر قانونی میدانند هیچ‌وقت دست به چنین کار خطرناکی نمیزنند.

اما شاید بتوان گفت که گوگل ادوردز به‌طور غیرمستقیم بر سئو تاثیر میگذارد به این صورت که در نتیجه‌ی ادوردز زمانی که ورود کاربران به سایت شما افزایش پیدا میکند باعث بهبود وضعیت شما در سرچ ارگانیک گوگل میشود.

یکی دیگر از مواردی که شاید برخی افراد را به این اشتباه وا‌دارد که ادوردز روی سئو تاثیر دارد بروزرسانی‌هاییست که گوگل در طی روز انجام میدهد و تغییراتی را در نتیجه‌ی سرچ گوگل باعث میشود. یکی دیگر از دلایلی که باعث این برداشت اشتباه میشود که گوگل روی سئو تاثیر دارد برداشت اشتباه کاربران از گوگل آنالیتیکس میباشد.

ابزار کارآمد گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس امکانی رایگان است که گوگل برای کاربرانش فراهم کرده تا میزان بازدید از یک وبسایت را بتوانند بررسی کنند و شاید برای کاربرانی که آشنایی زیادی با این مسأله ندارند زمینه‌‌‌ی برداشت اشتباه فراهم شود و به این باور برسند که انجام ادوردز میتواند تاثیر مثبتی روی سئو داشته‌باشد.

در این بخش از مقالات پارینا در مقوله ی تاثیر سئو روی گوگل ادز نیز داشته باشیم باید‌ این نکته را مدنظر قرار دهیم که در تبلیغات در گوگل باید بحث هزینه را نیز مورد توجه ویژه‌ای قرار دهیم و از روی قاعده زمانی که شما برای یک سایت سئو یا عمل بهینه سازی را انجام میدهید گوگل‌ نیز به‌عنوان پاداش در حوزه‌ی قوانین ادوردز بالاترین بازخورد را با کمترین هزینه به شما اعطا میکند برای مثال هزینه‌ کلیک‌های شما کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

در این مقاله سعی بر آن بود که روابط حاکم میان گوگل ادز و سئو بحث شود تا به برخی از سوالات شما در اینباره پاسخی درخور‌ داده‌شود که امیدواریم با مطالعه‌ی متن مزبور این مهم محقق شده‌باشد.

 

با ما موفقید.

keyboard_arrow_up