اگر پس از گذراندن یک هفته‌ی پرمشغله به دنبال آخر هفته‌ای جذاب هستید پیشنهاد ما به شما این است که تعطیلات آخر هفته را به شیوه‌ای بگذرانید که تابحال تجربه نکرده‌اید. شاید رفتن به طبیعت شما را کمی از شلوغی شهر به‌دور نگاه دارد. اما برای رفتن به جایی که تا بحال تجربه‌ی آنرا نداشته‌اید یک آدرس مناسب اولین چیزی است که شما به آن نیاز دارید درست مثل یک کاربر زمانی که میخواهد برای جستجوی خود به یک سایت مراجعه کند. پس بهتر است شما دامنه‌ ی مطلوب برای تبلیغات در گوگل داشته باشید تا آنرا در اختیار کاربران قرار دهید.

دامنه یا domain چیست؟

دامنه یا domain در اصل همان آدرس سایت شما میباشد که شما باید تمام تلاش خود را برای ارائه‌ی بهترین آدرس به کاربران داشته‌باشید چرا که این مسئله‌ای طبیعی است که هر مکانی دارای چندین آدرس است ولی شما باید سعی کنید بهترین آدرس را در اختیار مهمانانتان قراردهید تا آنها شما را به بهترین شکل و در کمترین زمان ممکن بیابند.

و اهمیت یک دامنه‌ی مطلوب برای تبلیغات در گوگل زمانی مشخص میشود که شما این نکته را دریابید که یک آدرس اشتباه میتواند شما را برای آنها از دسترس خارج کند.هر دامنه از دو بخش تشکیل میشود؛ بخشی از آن اسم میباشد و بخش دیگر پسوند که باید هر دوبخش آن با دقت تمام مورد انتخاب قرار گیرد.

برای انتخاب اسم شما باید به جنبه‌های مختلف از لحاظ سازگاری با نوع کسب‌وکار و از لحاظ مناسب‌بودن برای پروسه‌ی برندینگ و همچنین استقبال مشتریان و توانایی بخاطر سپرده‌شدن توجه کنید. برای مثال شما باید به این نکته توجه داشته باشید اسمی که انتخاب میکنید با اسامی برندهای مطرح همپوشانی نداشته باشد تا از لحاظ قوانین کپی‌رایتِ گوگل با مشکلی مواجه نشوید.

همچنین از انتخاب اسم‌های طولانی که به‌خاطرسپردنشان برای کاربران دشوار است جدا بپرهیزید چرا که قطعا رقبایتان با رعایت این نکات جای شما را در ذهن مشتریان خواهند گرفت. همچنین شما میتوانید در انتخاب اسم از نوع کسب و کارتان یا نوع اهداف شرکتتان الهام بگیرید هر‌چند که در‌ مقوله‌ی انتخاب اسم کمی هم سلیقه‌ها و دیدگاه‌های متفاوت تاثیر گذارند.

اسمی که شما برای دامنه‌ی خود انتخاب میکنید به‌مانند‌ کودکی است که تازه متولد میشود همانطور که یک کودک نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد آن اسم هم باید از جانب شما مراقبت شود و تحت برندینگ قرار گیرد‌؛ البته پرداختن به حوزه ی برندینگ از حوصله‌ی این بحث خارج است.

انواع پسوندها برای دامنه ی مطلوب تبلیغات در گوگل

حال به بخش دوم اجزای تشکیل دهنده‌ی دامنه میپردازیم که جهت بوجود آمدن دامنه‌ی مطلوب برای تبلیغات در گوگل‌ نقش بسزایی دارد که آن بخش پسوندهاست. پسوندها نیز انواع مختلفی دارند اما وجه اشتراک همه‌ی آن ها این است که باید از شرکت ICANN مجوز داشته باشند و به پسوندهایی که موفق به کسب این مجوز میشوند TLD یا Top level domain میگویند.

یک نوع از پسوندها پسوندهای عمومی هستند مانند پسوند “com.” که برگرفته از کلمه‌ی “commercials” میباشد و در فعالیت‌های بازرگانی کاربرد دارد و یا پسوند “org.” که مخفف “organization” میباشد و برای ارگان‌ها به کار میرود و یا برای مثال دامنه‌ی “net.” که از کلمه‌ی network گرفته شده‌است و متناسب با فعالیت شبکه میباشد. لازم به ذکر است که دامنه سایت پارینا به این پسوند ختم میشود.

گونه‌ی دیگر از پسوندها آنهایی هستند که اختصاصی‌اند که با توجه به اسمشان مخصوص فعالیت‌ها و سازمان‌های مربوطه‌اند. برای مثال دامنه‌ی “pro.” که مخفف professional است که جالب است بدانید استفاده از این پسوند نیازمند اخذ مجوزهای مربوطه میباشد.

پسوندهای دیگر

نوعی از پسوندها هم هستند که پسوندهای ملی‌اند و از مشخصه‌ی این نوع پسوندها دو حرفی‌بودن آنهاست. مثل پسوندی که مخصوص کشور خودمان ایران است: “ir.”

نکته‌ای که در حال‌حاضر وجود دارد با توجه به تحریم‌های جهانی اعمال شده اگر شما قصد دارید برای سایتتان تبلیغات درگوگل انجام دهید نباید برای دامنه‌ی سایت مورد نظر از پسوند “ir.” استفاده کنید چرا که در این صورت اجازه‌ی تبلیغ از طرف گوگل به شما داده نخواهدشد.

شایسته است در این بخش به نکته‌ای درمورد پسوندهای ملی اشاره نماییم. همانطور که گفتیم مشخصه‌ی پسوندهای ملی دو حرفی‌بودن آنهاست اما ما پسوندهای پرطرفداری مثل “co.” هم داریم که توسط کمپانی‌های معتبر مورد استفاده قرارمیگرند اما در اصل این پسوند از آن کشور کلمبیاست که این کشور با دیدگاهی اقتصادی اقدام به فروش آن کرده است.

نکته‌ی قابل اشاره در بحث پسوندهای ملی این است که بعضی از کشورها اقدام به ایجاد پسوندهای مختلفی نیز کرده‌اند و دارای چندین پسوند ملی میباشند.مطالعه‌ی موارد فوق ما را به این نتیجه میرساند که هنگام انتخاب دامنه شایسته‌است دقت‌نظر لازم را داشته‌باشیم تا در حوزه‌ی تبلیغات مسیر هموارتری پیش روی‌مان باشد.حال بهتر است قهوه‌ای دم کنید و با خاطری آسوده برای تعطیلات پیش رو برنامه‌ریزی کنید.

 

با ما موفقید.

keyboard_arrow_up