در بحث تولید محتوا که در بخش بلاگ سایت تبلیغات در گوگل پارینا به کرات به آن پرداخته ایم یک مورد بسیار مهم است و آن خوانایی محتواست. وقتی شما مطلبی مینویسید و در سایت منتشر میکنید دو نکته اهمیت اساسی دارد.

یکی رعایت نکات سئو و دیگری خوانایی محتوا. اگر بخواهیم در این حوزه از امکانات قالب وردپرس مثالی بزنیم باید بگوییم طیف سئو و خوانایی با سه رنگ تعیین میشود. رنگ قرمز نماینده عملکرد ضعیف میباشد، رنگ نارنجی همان متوسط است که نمره تایید گرفته و رنگ سبز گویای عملکرد خوب نویسنده و منتشرکننده ی محتواست.

کسانیکه تخصصشان بهینه سازی سئوی سایت است بر این عقیده اند که خوانایی به شکلی غیرمستقیم بر بهبود رنک سایت اثرمیگذارد. اما چگونه میتوان در این باره قانع شد؟ جواب سوال با درنظرگرفتن ترافیک سایت و موتورهای جستجو امکان پذیرست.

افزایش ترافیک سایت

وقتی از ترافیک سایت صحبت میکنیم منظورمان اینست که خوانندگان محتوای شما در سایت تعدادشان بالا برود و با گشت و گذار طولانی در سایت به موتورهای جستجو این پیغام را بدهند که سایت مدنظر مقبول آنهاست و مطالبش مفید و گیرا. مشخص است که شما زمانی میتوانید برند خود را در ذهن مخاطبان تثبیت کنید که سایت و دیگر پلتفرم های مورد استفاده تان مطابق سلیقه مخاطب باشد.

اگر روی بحث جذابیت های بصری آن ها کمک کنید و حوصله مخاطبانتان را هم درنظربگیرید نورعلی‌نور میشود. برای نویسنده این مطلب تولید محتوای متنی حکم یک دار قالی را دارد که از رج اول شروع میکند و تاروپود قالی را با ظرافت خودش به هم میبافد منتها اگر حرفی برای گفتن نداشته باشد یا هنرمندانه ماموریتش را به پایان نرساند نتیجه ی زحمتش را به طورشایسته نخواهد دید.

او زمان گذاشته است، از هیچ خلق کرده است اما چون آنِ هنری را درنیافته و در کارش منعکس نکرده خریدار قابلی هم نخواهد داشت. دقیقا به همین دلیلست که فکرمیکنم هر مطلبی که نوشته میشود پتانسیل بالایی دارد برای گنجاندن مطالبی که دیگران به آن توجه نشان نداده اند و ساده از کنار آن گذشته اند. درحالیکه مخاطب جذب نکاتی میشود که بدیع است و به شایسته ترین شکل در متنی انعکاس داده شده است.

خواننده را هوادار خود کنید

در چنین حالتی خواننده ی مطالب شما در اینجا مشخصا محتوای سایت شما هوادارتان میشود و به سان شخصی که میداند هر شنبه هفته نامه محبوبش منتشرمیشود پس باید به دکه روزنامه فروشی برود یا صندوق پستی خود را چک کند به سایت شما در زمان معهود سرمیزند تا مطالب شما را بخواند.

حتی شما در مقاله هایتان میتوانید چشم اندازی از سری مقالاتی ترسیم کنید که در آینده قرارست منتشر کنید و این راهیست برای مشتاق نگه داشتن مخاطبتان. یا در خلال مطلبی که مینویسید نقبی بزنید به دیگر مطالب نوشته شده در گذشته و به خواننده‌ تان یادآوری کنید که در مقالات پیشین به چه موضوعاتی پرداخته اید.

اما استانداردهای یک متن از نظر خوانایی محتوا چیست؟

آنچه در زمان بارگذاری یک مطلب باید حتما به آن توجه شود نکاتیست مانند اینکه در زیرعنوان ها متنی بیش از سیصد کلمه ننویسید یا اینکه پاراف هایتان بیش از صدوپنجاه کلمه نباشند. جمله ها تا حدممکن کوتاه و خوانا باشند و از علائم نگارشی به درستی استفاده کنید. در کنار همه اینها توجهتان را به یک نکته مهم معطوف میکنم و میگویم در انتشار محتوا تعادل را نگه دارید.

اگرچه به روزرسانی سایت امری پسندیده است اما اصول خودش را دارد. پس افراد آماتور را برحذر میدارم از انتشار بیش از یک مطلب در روز. از سویی دیگر میگویم هرگز فکر کپی کاری به ذهنتان خطور نکند که در این صورت گوگل سایت شما را با پس راندن تحقیر میکند.

همینطور این را درنظر بگیرید که اگر تمایل داشتید از نوشته ی سایتتان در کپشن پست اینستاگرام استفاده کنید مهم ترین و برجسته بخش آن را انتخاب بنمایید و با تیتری جذاب در اینستاگرام منتشرکنید. اصولا متنهای طولانی از حوصله ی مخاطبان اینستاگرام خارج است ولی میتوانید همانجا از مخاطبانتان دعوت کنید تا به سایتتان بروند و مطلب را بصورت کامل در آنجا بخوانند.

تجربه نشان داده شانس افزایش بازدید از سایت در صورت انتشار کپشن هایی در اینستاگرام با سه نقطه به نشانه‌ی ناتمامی متن بالامیرود چراکه شما روانشناسانه مخاطب را تشنه مطلبی گذاشته اید که او تصمیم گرفته دنبال کند.

یا وقتی در اثنای نوشته به مقاله های گذشته اشاره میکنید آنها ترغیب میشوند که حهت تکمیل اطلاعاتشان نه به سایت های رقیب که مجددا به سایت خودتان رجوع کنند و این نکته ای بارز برای موفقیت در ایجاد ترافیک سایت است. در مقاله بعدی به جرئیات بیشتری در خصوص خوانایی محتوا در بخش بلاگ سایت تبلیغات در گوگل پارینا میپردازیم و با مثال های آشنا نکات آموزشی را تداعی مینماییم.

با ما موفقید.

keyboard_arrow_up