در تبیین سیر تکامل تبلیغات در گوگل  Ads on Google از سال 2000 تا 2017 میلادی میتوان گفت تعدادی از افراد روی آگهی های پولی کلیک نکنند به این دلیل که به آنها اعتماد ندارند . بنابراین گوگل درصدد افزایش روند کلیک ها برآمد تا آنها را به لیست آگهی های ارگانیک شبیه تر کند . در واقع کاربران در برابر لیبل سبزرنگ تبلیغات در گوگل به اندازه برچسب زرد رنگ که جایگزینش کرده بودند مقاومت نکردند و راحت تر آن را پذیرفتند .

بنابراین بر اساس آخرین تغییرات تبلیغات در گوگل تا به امروز ما به مطالعه و بررسی دقیق و عمیق تغییرات و تحولات تبلیغات در گوگل در این سالها پرداخته ایم .جالب است ببینیم که شکل و ماهیت تبلیغات از ابتدای تاریخچه گوگل چه تغییراتی کرده است . از رنگ و شکل لیبل ها از ابتدای روزهای نخستین تا سال 2017 در مقایسه با لیست های ارگانیک .

آنچه در این هفده سال مشخص است این بوده که کمپانی گوگل همواره تلاش کرده برای آگهی دهندگان افزایش درآمد ایجاد کند و از طرف کاربر کلیک بیشتری دریافت کند. با بررسی این تاریخ هفده ساله خواهیم دید که وضعیت و شکل تبلیغ در تمامی این موارد نقشی پررنگ ایفا کرده است .

تاریخچه تبلیغات در گوگل در فوریه 2017 در سیر تکاملی آن

در سیر تکامل تبلیغات در گوگل و پیشرفت آن باید به این نکته اشاره کنیم که گوگل یک استایل جدید برای تبلیغاتش معرفی نموده است . به گونه ای که نمایان بودن لیبل تبلیغاتش را کمرنگ و کمتر میکند و به مخاطب بیشتر القا میکند که جزء نتایج ارگانیک گوگل است.

از طرف دیگر کلیک روی آگهی منجر به پرداخت هزینه میگردد . این سبک از لیبل نمایش داده شده برای مخاطب تشخیص اینکه جزء نتایج ارگانیک است و یا جزء نتایج پولی و کلیکی را بسیار دشوار میکند که متعاقبا در بین کاربران از محبوبیت بیشتری برخوردار میباشد . در این وضعیت دریافت کلیک بیشتر  و در پی آن افزایش سطح درآمد گوگلی ها انتظار بیجایی نیست .

پیشنهاد مطالعه : تعرفه بسته‌های تبلیغات در گوگل پارینا

ژانویه 2017 – گسترش متن تبلیغات

در ادامه بررسی سیر تکامل تبلیغات در گوگل به آغاز سال 2017 میپردازیم. گوگل در 31 ژانویه 2017 یک تبصره جدید برای استاندارد متن تبلیغات تعریف کرد . و آن این بود که از این تاریخ به بعد صاحبان اکانت ها تنها میتوانند تبلیغات را در فرمت متن جدید بسازند . برخی از آگهی دهندگان فرمت های جدید را آپدیت نکرده بودند در نهایت میبایست از فرمت جدید استفاده میکردند .

می 2016 – تبلیغات متنی تمدید شده

گوگل در محل برگزاری اجلاس خود در 24 می 2016 اعلام کرد تبلیغات متنی تمدیدی را به زودی در دسترس کاربران تبلیغات در گوگل قرار خواهد داد. و این امر افزایش 50 درصدی متن استاندارد تبلیغات را در بر داشت .

می 2016 آیکون سبزرنگ تبلیغات در گوگل

گوگل رنگ لیبل / آیکون تبلیغات در گوگل را از زرد به سبز تغییر داد که این مسئله باعث شد که تبلیغات در گوگل به نتایج ارگانیک شبیه تر شود . به مانند تاثیر شگفت انگیز ویژه ای از تبلیغات رنگارنگ طلایی در سالهای گذشته .

می 2016 : تبلیغات عریض تر

این مورد تغیییری کوچک بود که تبلیغات را طولانی تر نشان میدادند .

تغییرات کلیدی شامل :

1- دو عنوان تبلیغ به جای یک عنوان تبلیغ

2- یک خط توضیحات طولانی به جای دو خط توضیحات کوتاه تر

3 – دو فیلد توضیحات 15 کاراکتری روبروی Display url

4- دامنه دیسپلی یو آر ال بر اساس فاینال یو آر ال

5- متن تبلیغات بهینه شده بر روی موبایل به صورت جداگانه

این تغییرات بر روی روند سئو چه تاثیری دارد؟

این تغییرات خاص بر روی تبلیغات ، مورد انتقاد کسانی قرار گرفت که در زمینه سئو کار می کردند. چرا که کلیک بیشتر بر روی تبلیغات در گوگل به معنی کلیک کمتر بر روی دیگر لینک ها بخصوص روی نتایج ارگانیک گوگل می باشد. نمایش آگهی با عنوان طولانی تر و توضیحات بیشتر باعث شد که تشخیص بین تبلیغات کلیکی و نتایج سرچ ارگانیک بسیار دشوارتر شود .

بر اساس مطالعه ای که رسانه ی آف کام ادالت در آوریل 2016 منتشر کرده، درصد زیادی از کاربران نمی توانند نتایج ارگانیک و تبلیغات کلیکی را از هم تشخیص دهند. در حالی  که قبلا به راحتی قابل تشخیص بود و این تنها به این دلیل بود که آیکون یا همان لیبل تبلیغات در گوگل از رنگ زرد به سبز یکدست و پس از آن به یک لیبل سبز توخالی تغییر یافت. در نتیجه گوگل توانست با این نوع فرمت تبلیغات ، درصد مخاطبین تبلیغ در صفحه اول گوگل افزایش دهد . آنچه میتوانیم ازین مبحث نتیجه بگیریم این است که تنها شاید 20 درصد از افرادی که به دنبال سرچ ارگانیک گوگل هستند این نوع تبلیغات را نپذیرند .

فوریه 2016 در مسیر تکامل تبلیغات در گوگل

از این تاریخ به بعد هیچ تبلیغی در سمت راست صفحه گوگل نمایش نشان داده نشد و تنها در بالا و پایین صفحه گوگل تبلیغات نشان داده میشوند . گوگل طراحی تبلیغاتش را شروع کرد به تغییر دادن. نمایش تبلیغات در کنار صفحه گوگل را حذف کرد و تعداد صفحات را در بالا و پایین صفحه گوگل افزایش داد. توجیه این تغییر این بود که تبلیغات روی دسکتاب و تبلت در نتایج سرچ گوگل بر روی یک خط قرار میگیرند و فضای کمتری در کناره های نتایج گوکل اشغال می کنند .

دسامبر : شخصی سازی تبلیغ 

گوگل در قدمی دیگر در راستای سیر تکامل تبلیغات در گوگل، تبلیغات را برای آگهی دهندگان آسان تر میکند . گوگل پروسه شخصی سازی را به صورت کاربردی معرفی کرد.

آگهی دهندگان صفحه ای گسترده از محصولات، میزان تخفیف و آخرین مهلت برای تخفیف محصولاتشان را در قالب یک تبلیغ تهیه میکنند.و گوگل به صورت اتوماتیک آن  را با آن محصول خاص بیشتر در معرض دید قرار میدهد و معرفی میکند.

جولای 2014- سایت لینکهای داینامیک در سیر تکامل تبلیغات در گوگل

گوگل سایت لینکهایی را معرفی کرد که به صورت اتوماتیک بر اساس محل کاربرها و سوالات سرچ کاربر معروف و متداول بودند. این بدان معناست که آگهی دهندگان دیگر مجبور نبودند زمان زیادی را برای ایجاد آنها صرف کنند. تیم تبلیغات در گوگل پارینا در صدد است تا با ارائه مطالب به روز اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیار خوانندگان علاقه مند قرار دهد.

امیدواریم با مطالعه این متن اطلاعات سودمندی درباره سیر تکامل تبلیغات در گوگل در اختیار شما قرار داده باشیم. با ما موفقید.


 

keyboard_arrow_up