طی مقاله های پیشین به تفسیر به جزئیات تبلیغات در گوگل پرداخته‌ ایم و اینک موضوع تبلیغات گوگل را در جغرافیای ایران موردبررسی قرارمیدهیم. اما پیش از هرچیز برآنیم تاریخچه‌ای از ورود اینترنت به ایران در اختیار شما مخاطبان محترم سایت پارینا قراردهیم.

گرچه حدوداً از آخرین سالهای دهه‌ی شصت ایران اولین اتصالات نقطه به نقطه را با بیت نت تجربه کرد اما در سال هزاروسیصدوهفتادودو موفق شد اینترنت همگانی را به جامعه ایرانی معرفی کند.

طبیعتا در آن روزگار که هنوز نام رایانه و کامپیوتر هنوز به گوش بیشتر مردم ایران نخورده بود مفهوم اینترنت همگانی امری غریب درمیان ایرانیان بود. بنابراین اولین قشری که از آن بهره برد جامعه دانشگاهی کشور بود که میل همیشگیش به پژوهش آن را به پیشروترین اجتماع ها بدل کرده است.

فراگیری اینترنت

پس از خوشامدگویی مردم به کامپیوترهای بزرگ خانه شان حالا نیاز به دسترسی به اینترنت بیشتر حس میشد تا ایرانی ها در خانه بتوانند در وبسایت های خارجی جستجو کنند، ایمیل بزنند یا دریافت کنند. در این راستا متخصصین فناوری و وب هم تلاش های زیادی کردند و نقش انکارناپذیری در آگاهی مردم جهت تاکید بر لزوم ارتباط با مردمان جهان داشتند.

وقتی متخصصی در رسانه‌ ها از امکان خرید اینترنتی بدون خارج شدن از خانه میگفت مردم بهت زده همدیگر را نگاه میکردند و تعجب ازینکه اینترنت چه قدرتی دارد. آنها با خود فکر میکردند که اصلا مگر میشود کفشی را اینترنتی خرید که بصورت فیزیکی امتحانش نکرده باشند اما گذر زمان بهترین پاسخ را به آنها داد: بله میشود.

به مرور زمان با اینترنت دیگر لازم نبود برای پرداخت قبوض به بانک مراجعه کنند یا بلیت سینما و کنسرت را در محل خریداری نمایند. آنچه نیاز بود کامپیوتر، لپ تاپ یا موبایلی بود که به اینترنت متصل باشد و شماره حساب مبدأ و مقصد. اما بخش مهمی از کارکرد اینترنت در تفریحات و سرگرمی ها معنا پیداکرد. بنابراین بازی های آنلاین و شبکه های اجتماعی پرطرفدار شد.

تبلیغات اینترنتی در ایران

در این میان اما آژانس های تبلیغاتی نکته مهمی را دریافتند. اینکه دیگر بازارهای تبلیغات کاغذی و محله محور مانند پیک ها مجلاتی که جلوی خانه ها می انداختند دارد از رونق میفتد و به جایش تبلیغات آنلاین و بخصوص گوگلی طرفدار پیدا میکند. این آن مرحله ای بود که انقلابی بزرگ در تاریخچه تبلیغات در ایران را رقم زد و شکل عرضه محصولات را به کل تغییر داد.

مقایسه تبلیغات در گوگل و روش های سنتی تبلیغ

شاید شما از آن دسته افرادی که طرفدار مدرنیته هستند نباشید اما این یک واقعیت انکارناپذیرست که دارید در یک دنیای مدرن زندگی میکنید. پس سنت ها را با خاطرات خوبش نگه دارید و با مدرنیته مهربانتر باشید.

بخش زیادی از تبلیغات در روزگاران نه چندان دور روی کاغذ مجله ها و روزنامه ها نوشته و طراحی میشد و اگر کسی شماره ی رستوران یا قالیشویی میخواست مجله تبلیغاتی محل را ورق میزد. یا اصولا ژورنال های خارجی به ایران می آمدند و به سختی میشد اجناسشان را سفارش داد.

ولی حالا دیگر وضع به کلی تغییرکرده و اگر دنبال آدرس یا شماره رستوران و قالیشویی باشید میتوانید با رجوع به سایت ها پس از اتصال به اینترنت جواب سوال خود را بیابید. حالا گوگل در سرتاسر جهان همچنین ایران کار را برای دیده شدن سایت ها راحت تر کرده و به شکلی برنامه ریزی شده تبلیغات گوگل ادز را پیاده سازی کرده که موجب رونق کسب و کار بسیاری از افراد شده است.

با این حال در این راستا یک معضل بزرگ فرهنگی وجود دارد و آن کلیک هرز است که رفتاری غیراخلاقیست. با این حال شرکت تبلیغات در گوگل پارینا در تلاش است تا با تدابیری ابتکاری راه را بر افرادی که برای درآمد بیشتر نه حاضر به رقابت که مشتاق رذالتند را تا حدممکن سدکند.

نگاهی گذرا به کلیک هرز تبلیغات در گوگل

لازم به ذکرست که کلیک هرز پدیده ای شامل نیست که همه اصناف با آن درگیر باشند. پس از سالها ارائه خدمت در شرکت تبلیغات در گوگل پارینا به تجربه دریافته ایم که بیشتر کسب و کارها پس از انتشار آگهی روز کاری آرامی را سپری میکنند و حتی مشتریانی با سابقه طولانی سفارش آگهی حتی یک بار هم دچار این معضل نشده اند.

بویژه اینکه با سخت گیری های گوگل در سالهای اخیر امکان شناسایی کلیک هرز آسان تر شده و اکثر اوقات گوگل مبالغ را به صاحب سایت برمیگرداند. به همین دلیل استقبال از تبلیغ در گوگل بویژه در ایران که آمار کلیک هرز در آن بالاست همچنان زیاد است و شرکت پارینا هم در این راستا تلاش میکند تا بهترین و باکیفیت ترین خدمات را به آگهی دهندگان جهت پشتیبانی سایت ارائه نماید.

هروقت بحث تبلیغات گوگل در ایران میشود ذکر یک نکته ضروری مینماید که همواره در انتخاب شرکت های تبلیغاتی دقت لازم را به خرج دهید. چه بسیارند آژانس های به ظاهر تبلیغاتی که حتی سابقه دروغین برای خود ثبت میکنند و غیرقابل اعتمادند.

در این راستا پیشنهاد ما به شما اینست که پیش از انعقاد قرارداد آژانس هایی که ادعای نمایندگی گوگل دارند را راستی آزمایی کنید. تعداد مندودی از شرکت های تبلیغاتی هستند که نماینده رسمی گوگلند و شرکت پارینا نیز یکی از آنهاست.

شما میتوانید جهت آشنایی بیشتر با تبلیغات در گوگل که یکی از حوزه های مهم دیجیتال مارکتینگ است به بخش بلاگ سایت پارینا مراجعه فرمایید. همچنین برای اطلاعات بیشتر کارشناسان پارینا جهت پاسخگویی به شما آماده ارائه مشاوره و آنالیز وب سایتتان هستند.

با ما موفقید.

keyboard_arrow_up